کیفیت یک شعار نیست !

info@bokharshole.com

جانمایی بویلر در موتور خانه


جانمایی بویلر در موتور خانه براي کارکرد بهتر بويلرها و تجهيزات وابسته به آن برای داشتن فضاي کافي در موتورخانه لازم است. اين فضا بايد به حدي باشد تا اپراتور دسترسي راحتي به تمام گيج ها، سطح بويلر، لوله ها، دودکش، اکونومايزر، شير فلکه ها و تجهيزات داشته باشد. همچنين در زمان تعمير و تعويض لوله ها با مشکل مواجه نشود. ضوابط و استانداردهاي مربوط به نصب بويلر و تجهيزات آن در مبحث چهاردهم مقررات ملي ساختمان موجود مي باشد. در ادامه به ملزومات جانمایی بویلر در موتور خانه اشاره مي شود که به منظور حفظ ايمني و کارايي، بهبود وضعيت مصرف سوخت و انرژي، حفظ محيط زيست و همچنين پيشگيري از بروز مشکلات باید رعایت گردد.

 در جانمایی بویلر در موتور خانه، نقشه موتورخانه بايد بر مبناي طول و ارتفاع بزرگترين بويلر باشد. ارتفاع موتورخانه نيز بايد بر طبق قوانين موجود در مقررات ملي ساختمان (مبحث چهاردهم) تعيين گردد که در ادامه مبحث بطور کامل توضيح داده مي شود. در مواردي که با کمبود فضا مواجه هستيم پيشنهاد مي گردد حتما با متخصصين مشورت گردد و ماشین سازی بخار شعله خراسان بصورت داوطلبانه آمادگي ارائه طرح پيشنهادي نصب با جزييات کامل را براي خريداران دارد.

برای اطلاع از بهترین دیگ بخار روی لینک کلیک کنید.

انجام جانمایی بویلر در موتور خانه | بخارشعله

فونداسيون(جانمایی بویلر در موتور خانه)

براي جلوگيري از نشست احتمالي بويلر در حين كار، حتما بايد از فونداسيون محكمي برخوردار باشد چون با كوچكترين نشست موجب ترك كليه مواد نسوز به كار گرفته در جدار كوره و درب ها مي شود. ضمنا باعث پيچش يا تنش در لوله هاي مرتبط با بويلر مي شود كه عواقب خطرناكي به همراه دارد. در موتورخانه بايد سكويي، متناسب با وزن و ابعاد بويلر انتخاب گردد،  اين سكو بايد حداقل 15cm از طول و عرض هر طرف بويلر بيشترباشد.

در اطراف فونداسيون حتما” كانالي براي هدايت آب کف موتورخانه به چاه دفني در نظر گرفته شود.

پس از آماده كردن  فونداسيون با شرايط مذكور، و پيش بيني انگر بولت ها مي توان بويلر را با اطمينان خاطر نصب نمود، ولي بايد توجه داشت كه در دو هر جهتx , y كاملا” تراز باشد، براي تراز كردن دستگاه مي توان از Liner با ضخامت(5-10mm)  استفاده كرد، سپس فضاي ما بين شاسي بويلر و  فونداسيون را با (75Kg/h) Grout پر نمود.

مهار كردن شاسي بويلر روي فونداسيون

تمام تجهيزات موتورخانه اعم از بويلر، چيلر و كليه تجهيزات جانبي  بايستي در هر سه جهت x , y, z مهار شوند به طوري كه در موقع زلزله تجهيزات فوق الذكر نسبت به فونداسيون صد در صد فيكس شده باشند.

نکته: اگرچه بويلر روي پايه تحويل داده مي شود ولي فونداسيون براي بويلر ضروري است.

يک بويلر نيازمند هواي تازه است تا بهترين کارايي را داشته باشد بدين منظور حداقل فضاي موتورخانه بر اساس ميزان حرارت توليدي توسط بويلر به شرح زير است:

خلاصه اي از مبحث چهاردهم مقررات ملي ساختمان برای جانمایی بویلر در موتور خانه

نکاتي در مورد نصب و جانمايي بويلر و تجهيزات مربوطه در موتورخانه ها که در مبحث چهاردهم مقررات ملي ساختمان موجود مي باشد:

  •  نصب بويلر آب گرم و بخار بايد طبق دستورالعمل هاي سازنده صورت گيرد.
  • سيستم کنترل دستگاه بايد توسط نصب کننده تنظيم و آزمايش شود .نصب کننده بايد نسخه کامل دياگرام کنترل دستگاه را، همراه با دستورالعمل بهره برداري، تحويل دهد.
  • دستگاه بايد روي فونداسيون مسطح و مقاوم براي تحمل وزن در حال کار دستگاه و توزيع اين وزن روي فونداسيون، سوار شود. فونداسيون زير دستگاه بايد از جنس نسوز باشد.
  • دستگاه بايد به طور اطمينان بخش و پايدار به اجزاي سازه ساختمان مهار شود.
  • اگر دستگاه لرزش داشته باشد بايد زيرپايه هاي آن لرزه گير مناسب در برابر لرزش دستگاه و مورد تأييد نصب شود.
  • اتاقي که دستگاه در آن نصب مي شود بايد کفشوي و يا هر دهانه تخليه بويلر، مناسب براي تخليه آب دستگاه و مورد تاييد، داشته باشد.

      فاصله اطراف دستگاه در جانمایی بویلر در موتور خانه

  1. به منظور بازرسي، سرويس، تعمير، تعويض و مشاهده لوازم اندازه گيري، بايد در اطراف دستگاه فاصله کافي پيش بيني شود.
  2. راه عبور بدون مانع در اطراف دستگاه نبايد از 50 cm کمتر باشد.

     فاصله ايمني بالاي دستگاه جانمایی بویلر در موتور خانه

  • فاصله بالاي بويلر آب گرم ، از نوع يک پارچه، بدون دريچه آدم رو روي پوسته بالاي آن، با ظرفيتي کمتر از يکي از مقادير1,250,000 Kcal/h  ،  5,000,000Btu/h از سقف نبايد کمتر از 60cm  باشد.
  • روي لوله تخليه بعد از شير اطمينان نبايد هيچ نوع شير بويلري نصب شود.
  • فاصله بالاي بويلر آب گرم يا دیگ بخار، با دريچه آدم رو روي پوسته بالاي آن، با ظرفيتي کمتر از يکي از مقادير مندرج در بند 1 از سقف نبايد کمتر از 90 cm باشد.
  • بين بويلر يا مخزن تحت فشار و شير اطمينان نبايد هيچ نوع شير بويلري نصب شود.
  • فاصله بالاي بويلر بخار پرفشار با ظرفيتي کمتر از يکي از مقادير مندرج در بند 1 از سقف نبايد کمتر از 90 cm باشد.
  • فاصله بالاي بويلر بخار پرفشار، با ظرفيتي بيشتر از يکي از مقادير مندرج در بند 1 از سقف نبايد کمتر از 215 cm باشد.
  • مخزن انبساط بايد در محل نصب، به کمک پايه، آويز و بست هايي مناسب.، به اجزاي ساختمان مهار شود و در وضعيت پايدار و مستقر قرار گيرد.
  • مخزن انبساط باز بايد در ترازي نصب شود که سطح آب داخل آن، در وضعيت کار عادي سيستم.، دست کم 120 cm از بالاترين اجزاي سيستم گرمايي بالاتر باشد.
  •  برای جانمایی بویلر در موتور خانه، فاصله بالاي بويلر بخار کم فشار و ميان فشار و بويلر آب گرم.، با ظرفيتي بيشتر از يکي از مقادير مندرج در بند 1 از سقف نبايد کمتر از  90 cm باشد.
  • فاصله بالاي بويلر بخار، از نوع يک پارچه، بدون دريچه آدم رو روي پوسته بالاي آن.، با ظرفيتي کمتر از يکي از مقادير2,268 Kg/h بخار يا 93 m² سطح حرارتي، از سقف نبايد کمتر از 60cm باشد.
  • کنترل دماي حد بالا و کنترل سطح پايیني آب در اين بويلر ها بايد در محلي و به ترتيبي نصب شود .که عمليات آزمايش، سرويس و تعويض اين کنترل ها، بدون تخليه آب سيستم، امکانپذير باشد. (اين شرط در مورد ساختمان هاي مسکوني کوچکتر از ۶واحد لازم نيست رعايت شود.)

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است