کیفیت یک شعار نیست !

info@bokharshole.com

پمپ تغذیه دیگ بخار

پمپ تغذیه دیگ بخار وسیله‌ ای است که با گرفتن نیروی مکانیکی از یک منبع خارجی (عموما الکتروموتور) و انتقال آن به سیال، باعث افزایش فشار و در نهایت انتقال آن به محل مورد نظر، حال چه به ارتفاع بالاتر و چه به پایین دست، میشود؛ میتوان گفت پمپ وسیله‌ای است که سیال را از محلی به محل دیگر منتقل میکند.

انواع پمپ تغذیه دیگ بخار با توجه به نوع کاربری که دارند:

در دیگ های بخار و آبگرم پمپ وظیفه تغذیه آب ورودی به بویلر را بعهده دارد.این نوع بویلر دو گروه پمپ های دینامیکی(dynamic) و پمپ های جابجایی (Displacement)  مورد استفاده قرارمیگیرد.

در دیگ های روغن داغ نیز پمپ ها برای جابجایی سیال روغن داغ مورد استفاده قرار گرفته و این پمپ ها علاوه بر تامین امکان انتقال و هد لازم باید تحمل دمای بالایی نیز داشته باشد.

پمپ تغذیه دیگ بخار |بخار شعله خراسان

تعاریف و مشخصات پمپ تغذیه دیگ بخار :

  • توان (قدرت) چیست؟ به میزان نیرویی که پمپ میتواند تولید کند و بصورت نیروی مکانیکی به سیال انتقال دهد، “توان پمپ” میگویند، که برحسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (KW) محاسبه میشود.

  • حداکثر دبی (حداکثر آبدهی) چیست؟یکی از مشخصات مهم در انتخاب پمپ است و به میزان ظرفیت یک پمپ در انتقال آب میگویند. در ارتفاع صفر و در دهانه خروجی، که پمپ بیشترین آبدهی را دارد “حداکثر دبی” (Max Q) نام دارد، و برحسب لیتر بر دقیقه (L/min) و یا مترمکعب بر ساعت (M3/H) محاسبه میگردد.
  • حداکثر ارتفاع پمپ (ماکزیمم هِد) چیست؟ یکی دیگر از مهمترین مشخصات در انتخاب پمپ است که مقدار “حداکثر ارتفاع” (Max Head) برابر است با جایی که پمپ قرار دارد (ارتفاع صفر) تا بالاترین نقطه‌ای که پمپ میتواند آب را پمپاژ کند. همچنین به حداکثر ارتفاع، میزان فشار پمپ نیز میگویند و برحسب متر (M) محاسبه میشود.
  • قطر ورودی لوله چیست؟ به اندازه قطر لوله ورودی پمپ میگویند و معمولا برحسب اینچ (Inch) محاسبه میشود.
  • قطر خروجی لوله چیست؟به اندازه قطر لوله خروجی پمپ میگویند که معمولا برحسب اینچ (Inch) بوده از آنجایی که با میزان آبدهی رابطه مستقیم دارد عامل بسیار مهمی ‌است.
  • مشخصات الکتریکی انواع پمپ:مشخصات الکتریکی یک پمپ خود شامل چند ویژگی است، از جمله میزان آمپر مصرفی، ولتاژ، سه فاز و یا تکفاز بودن پمپ و فرکانس!که بسته به نوع سیم کشی پمپ میتواند سه فاز / تکفاز باشد، و معمولا پمپهای خانگی همگی تکفاز بوده (220ولت) و در مصارف صنعتی سه فاز (380ولت) میباشند

پمپ های دینامیکی ( سانتریفیوژ) 

پمپ‌های دینامیکی (dynamic pumps) یا پمپ‌های سرعتی (velocity pumps) پمپ‌هایی هستند که به وسیله دادن سرعت به سیال، آن را منتقل می‌کنند. خصوصیت پمپ‌های دینامیکی این است که:

  • انرژی را به صورت پیوسته به سیال منتقل می‌کنند.
  • در پمپ‌های دینامیکی، فشار سیال به وسیله افزایش سرعت آن زیاد می‌شود.
  • ابتدا به وسیله یک محرک مانند پره، یک سیال پر انرژی (همانند اجکتورها) و یا یک عامل دیگر سرعت سیال افزایش می‌یابد.
  • پس از آن سرعت ایجاد شده در دیفیوزرهای مناسب به فشار تبدیل می‌شود.

برای اطلاع از قیمت دیگ آبگرم روی لینک کلیک کنید

پمپ‌های دینامیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • پمپ‌های سانتریفوژ (centrifugal pumps):پمپ‌های سانتریفوژ به سه دسته جریان شعاعی (radial flow)، جریان محوری (axial flow) و جریان مختلط (mixed flow) تقسیم می‌شوند.

  • محیطی (peripheral pumps) یا پمپ‌های توربینی (turbine pumps)

  • پمپ‌های خاص (special pumps):شامل اجکتورها (ejectors)، پمپ‌های لیفت گازی (gas lift pumps)، پمپ‌های هیدرم (hydraulic ram pumps) و پمپ‌های مغناطیسی (magnetic pumps) می‌شود

پمپهای سانترفیوژ، پمپهایی هستند که برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم، با نرخ جریان بالا (دبی زیاد) مناسبند، و برای کاربری هایی که نیاز به انتقال حجم زیادی از سیال را دارد ایده‌آل اند.

این سری پمپهای معمولا برای انتقال آب به کار میروند اما گاها برای سوختهای رقیق و مواد شیمیایی با ویسکوزیته کم هم کاربرد دارند. همچنین پمپهای سانتریفیوژ بخصوص در مدل پروانه بسته آن، تنها برای پمپاژ آب تمیز است و نباید هیچ ناخالصی داشته باشد، اما در برخی مدلها مانند پروانه ورتکس، پمپ میتواند تا حد مشخصی از ناخالصی را نیز منتقل کند.

  • آبرسانی
  • انتقال آب دریا
  • سیستمهای تهویه هوا
  • سیستمهای فشار و بخار
  • تولید برق
  • پتروشیمی
  • سیستمهای شستشو
  • آتشنشانی
  • جریان آب

خصوصیات برجسته پمپ های سانتریفیوژ

  1. جریان تخلیه مایع در آنها آرام و یکنواخت است
  2.  متنوع بودن این پمپ ها با خصوصیات زیاد و گوناگون
  3.  رضایت بخش بودن راندمان
  4.  تناسب برای کارکردن با موتورهای برقی و موتورهای احتراقی
  5.  پایین بودن هزینه نگهداری
  6.  دامنه کاربرد آنها در پروژه های کشاورزی ، صنعتی و آبرسانی فوق العاده بالاست. زیرا از نظر دبی و ارتفاع تولیدی وسعت زیادی را پوشش می دهد.
  7.  فضای کمتری را متناسب با قدرت تولیدی ایجاد می کند.

برای اطلاع از بهترین دیگ بخار موجود در بازار روی لینک کلیک کنید.

کاربرد پمپ های سانتریفیوژ:

دامنه کاربرد پمپ های سانتریفیوژ بسیار وسیع بوده، و در صنایع شیمیایی، کاغذسازی.، صنایع غذایی و لبنیات، فلزات مذاب، آب و فاضلاب، دفع مواد زائد،نفت و پتروشیمی و دیگر مواد به کار می روند. از نظر ظرفیت و هد، توانایی این پمپ ها برای ظرفیت های بالا. و متوسط نوع جریان وتری و هدهای پایین نوع محوری و هد بالا نوع شعاعی می باشد.

البته دو کمیت هد و ظرفیت مستقل از هم نیستند و به شکل، اندازه و سرعت ایمپلر بستگی دارند. پم

پمپ های جابه جایی مثبت(positive displacement pumps)

در مقابل پمپ‌های دینامیکی، پمپ‌های جابه‌جایی مثبت (positive displacement pumps) قرار دارند.در این پمپ‌ها به وسیله جابه‌جا کردن حجم مشخصی از سیال، فشار آن افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال در یک پمپ پیستونی (piston pump)، حجم مشخصی از سیال درون سیلندر محبوس می‌شود و با حرکت پیستون و فشرده شدن درون سیلندر، فشار آن زیاد می‌شود.

معمولا هدی (head) که پمپ‌های دینامیکی ایجاد می‌کنند نسبت به پمپ‌های جابه‌جایی (displacement pumps) کم‌تر است.بر خلاف پمپ‌های جابه‌جایی، با تغییر شرایط پمپاژ مانند تغییر ویسکوزیته و دانسیته سیال و تغییر هد مورد نیاز، جریان سیال تغییر می‌کند.ویژگی مثبت پمپ‌های دینامیکی این است که می‌توانند جریان‌های بالاتری تولید کنند و جریان تولید شده توسط آنها به شکل پیوسته می‌باشد.

پمپ جابجایی مثبت:

پمپهای جابجایی مثبت، بگونه‌ای طراحی شده‌اند که سیال از یک سمت به داخل پمپ کشیده میشود و در پایان هر سیکل (بسته به نوع پمپ) از سمت دیگر آن خارج میشود. حال منظور از سیکل، بسته به نوع پمپ میتواند یک دور گردش چرخنده‌ها باشد و یا یک حرکت پیستون؛
این پمپها میتوانند میزان معینی از سیال، حتی مخلوط با گاز/هوا، را بدون تاثیر گرفتن از ارتفاع منتقل کنند. اما جریان ایجاد شده توسط پمپهای جابجایی مثبت مقطع و دوره‌ای بوده و برخلاف پمپ سانتریفیوژ دائمی نیست.

  1.  پمپ رفت و برگشتی (Reciprocating) : در این پمپها نیروی مورد نیاز برای ایجاد فشار در سیال را یک پیستون ایجاد میکند که با حرکت به عقب و ایجاد مکش موجب کشیده شدن آب به درون سیلند میشود و سپس با برگشت آب را به بیرون پمپاژ میکند.
  2.  پیستونی شناور (Plunger Pump): این سری پمپها کارکردی مشابه پیستون ماشین دارند و میتوانند فشارهای بالایی را ایجاد کنند اما نیاز به روغن کاری دائم دارند.
  3. پمپ دیافراگمی (Diaphragm Pump): این مدل هم مشابه پمپهای پیستونی است با این تفاوت که بجای پیستون، با جلو و عقب رفتن یک دیافراگم (غشاء پلاستیکی) سیال منتقل میشود.

برای خرید و قیمت دیگ بخار عمودی روی لینک کلیک کنید.

تفاوت پمپ های دینامیکی و جا به جایی:

  1. حداکثر انرﮊی (فشار) ایجاد شده توسط پمپ های دینامیک (سانتریفوﮊ) محدود بوده و به هد معروف است. که با بستن شیر خروجی به طور کامل (شدت جریان صفر) به وجود می آید.، در حالیکه حداکثر فشار پمپ های جابجایی با توجه به فشار سیستم تعیین می شود. یعنی پمپ تا جایی که مورد نیاز سیستم باشد فشار خود را به آن حد می رساند.
  2. در پمپ های دینامیک انرژی افزوده شده ابتدا به سرعت تبدیل شده و سپس در حلزون و سر انجام در دیفیوزر به فشار تبدیل می شود در حالی که در پمپ های جابجایی انرژی مورد نظر مستقیما به فشار تبدیل می شود.
  3. در پمپ های دینامیک انرژی بطور پیوسته و بدون انقطاع به مایع افزوده می شود، در صورتی که در پمپ های جابجایی انرژی در پریودهای معینی به مایع تزریق می شود.
  4. اصولا پمپ های جابجایی برای مقادیر اندک جریان در فشارهای بالا و مایعات لزج به کار می رود. و پمپ های دینامیک برای فشار های متوسط و جریان های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت مشاوره با تیم فنی بخار شعله خراسان تماس بگیرید:

09152073141 📞

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است