کیفیت یک شعار نیست !

info@bokharshole.com

تجهیزات کنترلی دیگ بخار

تجهیزات کنترلی دیگ بخار در دیگ بخار وجود دارد، مجهز بودن دیگ بخار به این تجهیزات و عملکرد صحیح آن‌ها، موجب کارکرد صحیح و ایمن دیگ بخار می‌شود. وجود تجهیزات کنترلی دیگ بخار ضروری بوده و در استاندارد ذکر گردیده است. بویلرها یا دیگ آبگرم در صنعت چاپ، صنایع غذایی، چوب و الوار، صنعت نفت، صنایع شیمیایی و داروسازی، صنایع لبنی و تولید انواع فراورده‌های شیر، صنایع دریانوردی و…نقش مهم و کاربرد فراوانی دارند.

در این مطلب با معرفی تجهیزات کنترلی دیگ بخار با بخار شعله خراسان همراه باشید.

تجهیزات جانبی دیگ بخار و دیگ آبگرم

۱ مشعل ۱۳ دریچه آدم‌رو
۲ شیر یک طرفه ۱۴ شیر تخلیه ابنما
۳ بدنه دیگ ۱۵ شیر اطمینان
۴ مانومتر فشار پمپ ۱۶ دریچه لایروبی
۵ کلکتور لوازم کنترلی ۱۷ دودکش
۶ سختی گیر مغناطیسی ۱۸ سنسور دمای آب
۷ شیر تخلیه ۱۹ تابلو برق
۸ شیر اصلی خروجی بخار ۲۰ حس‌گر دمای اگزوز
۹ دریچه دست رو ۲۱ شیر تغذیه
۱۰ کنترل‌کننده سطح ۲۲ شاسی دیگ
۱۱ نشان‌دهنده سطح (ابنما) ۲۳ شیر ونت (هواگیری)
۱۲ شیر تخلیه کنترلی سطح ۲۴ پمپ تغذیه
تجهیزات کنترلی دیگ بخار | بخار شعله
تجهیزات کنترلی دیگ بخار

برای اطلاع از بهترین مارک دیگ بخار روی لینک کلیک کنید.

  • مشعل:

مشعل دیگ بخار اجزاء اصلی ولی جدا از دیگ بخار بوده پس از ساخت دیگ بخار بر روی آن متصل می‌شود. عملکرد اصلی مشعل تبدیل سوخت به انرژی حرارتی است. دیگ‌های بخار می‌تواند با مشعل با سوخت‌های مختلف کار کند. مهم‌ترین سوخت‌های مصرفی در دیگ‌ها گاز، گازوئیل و ماموت است. بنابراین امکان انتخاب دیگ با مشعل گازسوز، گازوئیل سوز، دوگانه‌سوز گاز و گازوئیل و سه‌گانه سوزِ گاز و گازوئیل و مازوت فراهم است.

  • شیر تغذیه:

شیر تغذیه بعد از پمپ و قبل از دیگ نصب می‌گردد. این شیر دارای یک عدد یک‌طرفه بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می‌نماید. این شیر باید دائماً در حالت کاملاً باز بوده تا آب به‌راحتی وارد دیگ شود. آبگیری و قطع پمپ نیز شیر یک‌طرفه از برگشت آب یا بخار به پمپ جلوگیری می‌نماید.

اپراتور باید با کنترل حرارت لوله ارتباطی بین شیر تغذیه و پمپ از عدم برگشت آب و بخار به پمپ مطمئن گردد. این کار بعد از خاموش شدن پمپ باید انجام شود. پیچ‌های قسمت یک‌طرفه را بازنموده و شیر یک‌طرفه را از هرگونه جرم یا رسوب که مانع عملکرد صحیح شیر گردیده است پاک نموده و مطمئن شوید سطوح آب‌بندی خراش یا خوردگی نداشته باشند.

  • پمپ:

کار پمپ در دیگ بخار و دیگ آبگرم پمپاژ آب موردنیاز به دیگ است. پمپ باید بتواند مقدار آبی که در دیگ به بخار تبدیل می‌گردد را جبران نموده و از کاهش سطح آب  جلوگیری نماید. پمپ تغذیه معمولاً از نوع طبقاتی استیل است.

نصب یک صافی در مسیر ورودی به پمپ جهت جلوگیری از ورود هرگونه ذرات خارجی موجود در آب به پمپ ضروری است. همچنین بعد از پمپ نیاز به یک شیر یک‌طرفه بوده تا از برگشت بخار از دیگ به پمپ و آسیب رساندن به پمپ جلوگیری نماید.

  • آبنما (Level Indicator):

آبنما وظیفه نشان دادن سطح آب درون دیگ را دارد که هر دیگ استاندارد و ظرفیت مخزن یک یا دو عدد است. مشاهده سطح آب توسط اپراتور اهمیت ویژه‌ای دارد لازم است شیشه محافظ ولوله شیشه‌ای آبنما تمیز نگه‌داشته شود. برای اطمینان از عملکرد صحیح و تمیز نمودن محفظه آبنما لازم است به‌صورت دوره‌ای شیر تخلیه زیرآب نما بازشده تا محفظه از رسوبات پاک شود.

  • کنترل‌کننده سطح (Level Control):

در دیگ بخار این قطعه عملکردی مانند آبنما دارد با تفاوت اندکی این قطعات طوری طراحی‌شده که کلیه کنترل‌های لازم برای خاموش و روشن کردن پمپ تغذیه، مشعل و اخطار سطح پایین آب خودکار انجام دهد. زمانی که آب به بخار تبدیل‌شده و سطح آب از حد مشخص‌شده کمتر شود این کنترل‌کننده به مدار فرمان تابلو دستور روشن شدن پمپ را داده تا سطح آب دوباره به حد مشخص خود برسد و دوباره فرمان خاموشی پمپ داده می‌شود.

  • شیر تخلیه مرحله ایی:

شیر در قسمت سطح پایینی کنترل‌کننده سطح نصب‌شده و به شیر زیرموبری گفته می‌شود، وظیفه این قطعه پاک‌سازی و تخلیه آب سطح مخزن و رسوبات ناشی از بخارآب است. لازمه برای عملکرد صحیح این شیر و کنترل‌کننده روزانه یک‌بار شیر را کامل بسته تا عاری از رسوبات شود.

  • پرشر سوئیچ (Pressure Switch):

وظیفه این کلید کنترل و تنظیم فشار دیگ بخار است، دیگ بخار طبق ظرفیت و استاندارد موجود دو یا سه عدد سوئیچ دارند.

  • پرشر سوییچ اول حد (on/off) مشعل بوده و هرگاه فشار از حد  نرمال بالاتر رود، فرمان خاموش شدن مشعل را خواهد داد و سپس با پایین آمدن فشار، فرمان روشن شدن مشعل را صادر می‌نماید.
  •  سوئیچ دوم تنظیم شعله مشعل بوده و با توجه به فشار تنظیمی، شعله مشعل را از شعله بلند به شعله کوتاه به‌صورت دومرحله‌ای یا تدریجی تنظیم میکند.
  • پرشر سوئیچ سوم اطمینان بوده و در صورتی عمل می‌نماید که پرشر اول عمل‌نکرده باشد. در این صورت هم‌زمان با به صدا درآوردن آژیر دیگ، به مشعل فرمان خاموش خواهد داد. فشار پرشر سوییچ اطمینان معمولاً اندکی بالاتر از پرشر سوییچ حد تنظیم می‌گردد.

سخن پایانی

در این مطلب چند مورد از معرفی تجهیزات کنترلی دیگ بخار را به‌صورت خلاصه توضیح دادیم، اگر برای شرکت یا کارخانه خود به دنبال دستگاه‌های صنعتی دیگ بخار، دیگ آبگرم، دیگ روغن داغ و… هستید با شرکت و سایت فروشگاهی بخار شعله خراسان در ارتباط باشید.

جهت مشاوره با تیم فنی بخار شعله خراسان تماس بگیرید:

09152073141 📞

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است